010 - 750 44 00 Contact
De voordelen van online evenementen

De voordelen van online evenementen

Door de Coronapandemie hebben de online events een enorme boost gekregen. En wat blijkt? Online events werken prima. Sterker nog, in veel gevallen brengen ze extra voordelen met zich mee. Natuurlijk vinden ook wij als evenementenorganisator dat offline live-events nooit mogen ontbreken. Maar toch, de mogelijkheden van online events zijn enorm. Wij geloven erin dat zij in de toekomst een wezenlijk onderdeel van de gehele evenementenmarkt zullen uitmaken. 

De voordelen van online events

Ten opzichte van offline live events, hebben online events vele voordelen. We hebben de voornaamste voordelen van online events voor je op een rij gezet:

1) Online evenementen zijn goedkoper dan live events
Er is minder budget nodig voor bijvoorbeeld zaalhuur, catering en dergelijke. Wel zo handig nu er toch een economisch wat mindere tijd aankomt.
2) Online evenementen zijn duurzamer
Er wordt bijvoorbeeld heel wat op en neer gereis voorkomen, daar is het milieu enorm bij gebaat. Daarnaast is er minder afval en is er ook minder energie nodig.
3) Het bereik van online events is groter
Iedereen heeft toegang tot internet en online events kunnen ook later worden bekeken.
4) Er is nog meer mogelijk voor interactie met de deelnemers en now-shows
Omdat alles digitaal is, kan er veel meer interactie plaatsvinden. Live maar ook achteraf. Zelfs gasten die er niet waren kun je makkelijk bereiken.
5) Netwerken is meer 'to the point' en dus effectiever
Door te investeren in een eventwebsite met deelnemers informatie, één op één chatfuncties en interactie, kan er nog beter invulling worden gegeven aan het netwerken. Zowel in het voortraject, als tijdens- en na het evenement.
6) Betere ROI (return on investment) vast te stellen
Doordat alles digitaal is, kun je uit een online evenement heel snel de ROI gegevens halen. Ook het stellen van vragen of een survey achteraf is eenvoudiger. 
7) Online evenementen zijn volledig Coronaproof 
Dit voordeel geldt natuurlijk zolang er geen vaccin voor Corona is, maar is op dit moment natuurlijk wel een heel belangrijk voordeel!
8) Online events zijn future-proof en sluiten aan bij de nieuwe generatie
Voor de jeugd die bijna met een smartphone of Ipad geboren is, zullen online-events als vanzelfsprekend zijn
9) Minder waste door no-shows
Er wordt veel minder weggegooid omdat er voor de no-shows geen catering is besteld.  

Online evenementen organiseren

De Event@Home Box, een verrassend extraatje voor het online event!

Digitaal wordt het nieuwe normaal! Zeker als het gaat om de zakelijke evenementen. Dit is ook één van de redenen, dat wij een heel nieuw eventlabel in het leven hebben geroepen: De Event@Home Box. Een verrassende box (zie het als een soort goodiebag) die per post aan de gasten wordt verstuurd en een extra onderdeel kan zijn van bijvoorbeeld een online event. Niet alleen event-gerelateerde items kunnen in de box worden verpakt, maar natuurlijk ook verrassende food & beverage onderdelen, die men kan gebruiken voor een online-netwerkborrel ter afsluiting.

We hebben overigens ook speciale Coffee & Tea Time Boxen voor webinars die overdag plaatsvinden. Helemaal verrassend is bijvoorbeeld de Do It Your Self Cocktailbox (met online workshop) of de Festival@Home Box, met Spotify playlist en een verrassende interactieve pubquiz. Meer informatie vind je op de website van Event@Home box.

 Event at home box

De drie basisvragen voor jouw online event

Ga je een online evenement organiseren? Dan is het goed stil te staan bij de drie hoofdvragen:

1) Wat is de INHOUD?
2) Welke VORM is het beste?
3) Welke TECHNIEK is er nodig?

Echt, geloof ons, als je deze drie vragen juist weet te beantwoorden, wordt ook jullie online event een succes!

Stappenplan voor de creatie van jullie online bedrijfsevenement 

  1. Waarom? 
    Waarom wil je het online event organiseren? Probeer zo goed mogelijk de doelstellingen te omschrijven, de boodschap in kaart te brengen en dieper in te gaan op de materie.  
  2. Wie?
    Wie is je doelgroep en waarom juist die groep? Wie heb je nodig om het online event te organiseren? Wie kan je helpen om het event vorm te geven. Denk daarbij aan moderators, gastsprekers, eventorganisatoren en technische bedrijven. En welke personen uit je eigen organisatie kunnen deelnemen in het projectteam?
  3. Hoe?
    Gebaseerd op je doelstelling en je publiek, kan je bepalen hoe je dit het beste vorm kunt geven. Wordt het gewoon een kleinschalige webinar of livestream, of kies je toch voor een grootschaligere opzet met bijvoorbeeld een paneldiscussie, live chats, demonstraties, live workshops en dergelijke. En hoe ga je de breakout sessies vormgeven en de netwerkborrel na afloop?  Probeer zo goed mogelijk de juiste ingrediënten van jouw online evenement in kaart te brengen.
  4. Waar?
    Als je bovenstaande vragen hebt beantwoord, weet je al of je dit online event vanaf kantoor kunt organiseren, of dat het beter is een professionele studio in te huren. Of misschien laat je wel een tijdelijke studio bij jou op het bedrijf maken. Ook essentieel is een optimale internetverbinding. Immers, jouw online event is als een live-uitzending, je krijgt maar één kans om het goed te doen!
  5. Wie kan me hierbij helpen?
    Gezien de importantie van het online evenement, is het wellicht verstandig om een deskundig online event partner te zoeken, die je kan helpen het online event te creëren en produceren. Advance Events is hierbij graag je eventpartner

Online event

Tools en plaforms voor online events

Social Media kanalen, zoals Facebook, Linkedin en Twitter hebben slim ingespeeld op de trend van online events en hebben prachtige functies om te livestreamen. De meest bekende tools zijn Zoom en MS-teams. Beide zijn veilig, hebben heel veel voordelen, maar natuurlijk ook wat beperkingen, zeker als het om grotere groepen deelnemers gaat. 

Er zijn ook andere, minder bekende, gave tools beschikbaar met nog meer functies om het ook écht een online event te maken. 6Connex, Hopin, vFairs en Run the World worden gebruikt om online events te mken met keynote areas, panel sessies, breakout sessies, sponsor lounges en verschillende netwerk omgevingen
Kortom, een succesvol online evenement organiseren kan zeker en wij willen je er graag bij helpen!

En toch... 

Maar dit alles neemt niet weg dat ook wij, waarschijnlijk net als jij zelf, af en toe ook graag weer genieten tijdens een offline live evenement, met onze voeten in het gras, een biertje of Ibiza Ice in de hand, genietend van de lekkere zwoele zomermuziek. Cheers!

Meer informatie of een offerte ontvangen?

Wil je meer informatie ontvangen over online events, offline events of de Event@Home Box? Vul dan het contactformulier in of bel met ons kantoor via telefoon 010 - 750 4400. 

Meer informatie aanvragen

Cases

Advance Events...  evenementenbureau voor feestelijke evenementen met impact!

Bekijk meer cases

Wij werken voor

Relatie-events, openingen, jubileumfeesten, open dagen, personeelsfeesten, personeelsweekend... Als deskundig evenementenbureau worden we door veel grote en kleine bedrijven voor de organisatie van evenementen ingezet.

Logo APM Terminals - Advance Events Logo Chemgas - Advance Events
Logo CPM - Advance Events Logo Erasmus - Advance Events
Logo Grontmij - Advance Events Logo Harding - Advance Events
Logo Provimi - Advance Events Logo Schuuring - Advance Events
Logo Independer - Advance Events Logo Franciscus - Advance Events

Benieuwd welke rol wij als evenementenorganisatie kunnen invullen? Neem contact met ons op.

Contact opnemen
Offerte aanvragen

Volg ons via:

© 2020 Advance Events - Sitemap - Disclaimer - Privacy - Leveringsvoorwaarden
Akkoord met cookies
Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, ga je akkoord met ons cookiebeleid. Je kunt cookies ook niet accepteren.