Hoe organiseer je een webinar? Wat is een webinar en hoe werkt het? Webinars zijn online evenementen waarbij online publiek aanwezig is. Mede door Covid-19 zijn webinars niet meer weg te denken in de huidige tijd. Door Corona heeft het aantal webinars dat georganiseerd wordt een enorme vlucht genomen. Kleinschalig worden tal van zakelijke bijeenkomsten tegenwoordig online georganiseerd. Ook als het gaat over trainingen, workshops en informatiebijeenkomsten, is het steeds vaker een digitaal event. Ook voor grotere groepen is een online webinar een uitstekend online tool om in te zetten. Advance Events helpt je graag om een succesvol en effectief webinar te organiseren!
Webinars zijn belangrijker dan ooit geworden! Toen de eerste lockdown kwam, hebben wij onze focus direct verlegd naar het organiseren van online events. Het afgelopen jaar hebben we vele tientallen online events mogen organiseren, waardoor we onszelf inmiddels echte online-event ervaringsdeskundigen mogen noemen. Door onze ruimte ervaring met de organisatie van online events, kunnen wij je adviseren zodat ook jouw online webinar er eentje wordt die bijblijft! Op deze pagina zullen wij uitleggen wat een webinar nou precies is, wat de voordelen hiervan zijn en bovenal hoe wij van elke webinar een succesvol online evenement maken! Er zijn vele tools, acts, artiesten en mogelijkheden die je daarbij kunnen helpen. Feitelijk moet je het zien als een soort mindhack! Vanaf een afstand proberen we de kijkers te beïnvloeden en delen we informatie. Er zijn mensen die daarvan hun beroep hebben gemaakt.
Hoe organiseer ik een webinar? Een webinar organiseren vraagt om de nodigde kennis en ervaring. Zeker in deze periode is het organiseren van een succesvolle webinar belangrijker dan ooit. Immers, de online events zijn niet meer weg te denken in het bedrijfsleven. Maar hoe organiseer je nou een succesvol (online) webinar? Hoe bereik je de 'kijkers' en hoe kun je een webinar interactief maken? En hoe zorg je ervoor dat de kijkers de webinar blijven volgen? Wanneer je kiest voor een samenwerking met Advance Events en onze Advance Studio, wordt jou webinar er een die men niet snel zal vergeten! Bekijk hieronder de verschillende voordelen van het organiseren van een webinar!
Omdat een webinar digitaal wordt bekeken kan hij in elke situatie worden ingezet. Dus ook wanneer veel mensen vanuit huis werken, is een webinar een uitstekende manier om kennis over te brengen aan je doelgroep. Op deze manier kunnen de werknemers thuis ook de webinar volgen!
Met een webinar kunnen deelnemers zelf bepalen waar, hoe en wanneer ze de webinar bekijken. Hiermee bespaar niet alleen jij tijd en geld, maar ook de deelnemers. Daarnaast kun je veel meer mensen uitnodigen dan bij een live event.
Interactie tijdens webinars is, mits goed ingezet, zeer krachtig. Communiceren met de deelnemers is belangrijk. Denk hierbij aan zaken zoals Q&A, polls, chats en quizelementen. Interactie is bijna een echte must! Vraag na welke interactieve webinars we kunnen realiseren!
Wij krijgen regelmatig de vraag hoe een webinar werkt. Al vrij snel komt men er dan achter dat bij het organiseren van een webinar meer komt kijken dan dat je zou verwachten. Het is een vak apart waarbij kennis en kunde van techniek, communicatie en presentatie essentieel zijn. Om een succesvolle webinar te organiseren is het inschakelen van een expert dan ook verstandig.
Wij weten precies hoe een succesvol webinar georganiseerd moet worden. Voorafgaand aan het project bepalen we samen met jullie de doelgroep, het soort content en de juiste vorm van het webinar. Dit alles wordt uitgewerkt in een draaiboek dat volledig is gebaseerd op jullie wensen en doelstellingen. Ook tijdens de uitzending zelf helpen we je natuurlijk. Onze regisseur zorgt ervoor dat iedereen op tijd klaar staat, de juiste camera-wissels worden gemaakt en ook het geluid op en top geregeld is. Jij kunt je helemaal focussen op de boodschap die je wilt overbrengen, want de rest wordt door ons geregeld.
Een webinar bestaat uit meerdere onderdelen: namelijk het deel dat live is en het gedeelte achteraf’. Voor het live-gedeelte zijn zaken zoals de locatie, online deelnemersregistratie, online bereikbaarheid (software) en techniek van groot belang. Technieken zoals de presentatie, beeldvormgeving, het geluid en interactieve-opties zoals, chats, polls en Q&A’s, die in het programma verwerkt kunnen worden. Ken je bijvoorbeeld onze video-chatcaroussel al? Hiermee kunnen de gasten random op een bijzondere wijze met elkaar kennis maken. Het is van groot belang dat na afloop van het online webinar gegevens, informatie en beeldmateriaal ter beschikking wordt gesteld van de deelnemers. Een leuke wrap-up, digitaal informatiepakket of een leuke nieuwsbrief met beeldmateriaal worden altijd erg op prijs gesteld. Bekijk 10 tips voor jouw webinar!
Er zijn verschillende soorten (online) webinars te organiseren. Van live-webinar tot streaming events, bij Advance Events is niets te gek! Onderstaand benoemen wij een aantal voorbeelden van verschillende soorten webinars: Een live webinar de bekendste van het rijtje. Deelnemers worden via een link uitgenodigd, of kunnen zich aanmelden om vervolgens live de webinar bij te wonen via een digitaal platform. Bij zo'n webinar kun je dus interactie creëren, want je bezoekers zijn 'live' online aanwezig. De streaming webinar oftewel, on demand webinar, is al eerder opgenomen en wordt (niet live) uitgezonden via een streaming. Vaak via Youtube of Vimeo. Voor zo'n webinar kunnen deelnemers zich simpelweg inschrijven en vervolgens op een voor hun gewenst tijdstip de webinar bijwonen. Deze vorm is dus niet interactief. Een ideaal format voor online events en trainingen voor zowel zakelijke doeleinden, als interne doeleinden, zoals personeelsbijeenkomsten.
Wil jij ervoor zorgen dat jouw webinar uniek wordt? Maak dan gebruik van één van de Online Event Boxen van onze zusterorganisatie Event@Home Box bijvoorbeeld de meetingbox of de webinar-borrel-box! Bij Advance Events denken wij graag mee om van jouw webinar een onvergetelijk avontuur te maken. Samen met jullie stellen we een Webinarbox samen, die perfect aansluit op jullie wensen. Via ons label Event@Home Box zijn er diverse invullingen mogelijk. Bekijk de diverse mogelijkheden voor bijvoorbeeld Brievenbus Borrelboxen en Borrel- & Event Pakketten.